Friday, April 6, 2007

רופא מומחה- מקרה ראשון

מעל 200 מיליון סובלים מהשמנת יתר ברחבי העולם. השמנת יתר הוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי כמחלת המילניום הבא. השמנת יתר מגדילה את הסיכונים לפתח סוכרת, יתר לחץ-דם ועודף כולסטרול. השמנת יתר מדורגת שניה (לאחר עישון) בין סיכוני הבריאות הניתנים למניעה.


השמנת יתר ניתן למדוד על פי מדדים רבים. המדד המקובל ביותר הוא: אינדקס מסת הגוף-BMI.

הגדרת קבוצת הסיכון באמצעות .BMI את אינדקס מסת הגוף (BMI) ניתן לחשב על ידי חלוקת משקל הגוף (בקילוגרמים) בריבוע הגובה (במטרים). היחס הרצוי הוא בין 22-62 לגברים. תוצאה גבוהה יותר מצביעה על נטייה למצב של השמנת יתר.


הגדרת קבוצת הסיכון באמצעות היקף המותניים המהווה מדד להשמנת יתר ולסיכון ללקות במחלות לב. נשים בעלות היקף מותניים מעל 88 ס"מ וגברים מעל 201 ס"מ נמצאים בקבוצת הסיכון וסיכוייהם ללקות במחלות לב גבוהים.

השמנת היתר מחריפה עם הזמן. בין הסיבות העיקריות להשמנת יתר נמצא, נוסף להשפעה הגנטית, גם אורח החיים במאה העשרים. צמצום הפעילות הגופנית והגברת הצריכה של מזון עתיר שומנים מעודדים את העלייה התלולה בממדי הבעייה.

בימינו יכולה הרפואה למנוע 30% מספיגת השומנים בגוף. מחקרים קליניים מבוקרים הוכיחו כי ניתן למנוע חלק מספיגת השומנים בגוף. בנוסף לירידה במשקל ובכמות השומן מופחתים גם הסיכונים הנלווים, ומושגת תוצאה הניכרת גם לטווח ארוך, יותר מאשר בטיפול הכולל דיאטה בלבד.

No comments: